Näin parannat kotisivujesi näkyvyyttä

Haettaessa tietoa tuotteista tai palveluista tai ratkaisua johonkin ongelmaan, aloitetaan etsiminen yleensä jollakin hakukoneella,  tänä päivänä useimmiten Googlella. Saadaksesi tiedon etsijät kotisivuillesi, tulee sivuston nousta hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Voit helposti tarkistaa onko sivustosi tällä hetkellä Googlen hakemistossa tekemällä sivustosi URL-osoitteella site:-haun. Kirjoita Googlen hakukenttään site:example.fi. Korvaa example.fi omalla verkko-osoitteellasi, esim. site:rajatonverkosto.fi

Jos Googlen indeksointirobotit eivät löydä sivustoasi, syy on yleensä yksi seuraavista:

  • Sivustoa ei ole yhdistetty tehokkaasti muihin verkkosivustoihin.
  • Olet juuri avannut uuden sivuston, eikä Google ole vielä ehtinyt indeksoida sitä.
  • Sivuston rakenteen vuoksi Googlen on vaikea indeksoida sen sisältöä tehokkaasti.
  • Kun Google yritti indeksoida sivustoasi, tapahtui virhe.

Muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä voit varmistaa, että sivustosi näkyy Googlen hakutuloksissa.

Sanat joilla kotisivusi tulisi löytyä

Kotisivujen tulisi listautua hakuihin muillakin sanoilla kuin yrityksen/ yhdistykset tai järjestön nimellä. Haettaessa ongelmaan ratkaisua etsitään yleensä palvelua tai vaihtoehtoja. Tarve voi olla myös jäsentymätön, jolloin hakuja tehdään käyttämällä hakusanana käsillä olevaa ongelmaa.

Aloita listaamalla nämä avainsanat, jotka kuvaavat yritystäsi/ yhdistystäsi tai järjestöäsi:

  • Nimi, paikkakunta tai toiminta-alue
  • Mitä palveluita tai tuotteita yrityksesi/ yhdistyksesi tai järjestösi tarjoaa
  • Millaisiin ongelmiin palvelusi tarjoavat ratkaisun

Tee sitten Googlessa hakuja valitsemillasi sanoilla, vertaile hakutuloksia ja sitä, kuinka paljon hakutuloksia sanat saavat. Tämä auttaa sinua päättämään mitkä sanat ovat yrityksellesi merkityksellisimpiä.Valitse mielestäsi osuvimmat sanat. Valittuja hakusanoja voi olla paljonkin, mutta esimerkiksi 5-10 sanan lista on hyvä määrä alkuun.

Lisää sitten valitsemasi sanat kotisivuillesi. Kun käytät valitsemiasi sanoja kotisivujesi sisällössä, pystyvät hakukoneet nostamaan sivusi mukaan näillä sanoilla tehtäviin hakuihin. Kaikkia sanoja ei tarvitse sijoittaa jokaiselle sivuille, vaan eri sivuja kannattaa optimoida eri sanoille. Joka palvelulle tai toiminnolle on hyvä tehdä oma sivu, jotta voit optimoida sivun kyseistä palvelua tai toimintoa ajatellen.

Tärkeimpiä valitsemiasi sanoja kannattaa käyttää sivun otsikossa ja sivun kuvaustekstissä (description), sisällön otsikoissa ja itse tekstissällössä. Myös kuvien kuvailuteksteissä (alt-tekstit) niitä on hyvä käyttää, jolloin kuvat löytyvät käytetyillä sanoilla myös hakukoneiden kuvahauissa. Osoitepoluissa (url) kannattaa myös käyttää sivun tärkeimpiä hakusanoja. Esimerkiksi tuotesivun osoitteeksi kannattaa määrittää tuotteen nimi ja tuoteryhmä. Huomaa kuitenkin, että osoitteissa ei voi käyttää välilyöntejä tai erikoismerkkejä, vaan ne kannattaa korvata esimerkiksi viivalla. Myös ääkkösiä ja isoja kirjaimia tulee välttää.

Kotisivut eivät näy Googlessa juuri lisätyillä sanoilla heti muutosten jälkeen. Hakukonenäkyvyys päivittyy sitä mukaa, kun Google käy päivittämässä tietonsa sivustostasi. Tähän voi mennä useita päiviä tai viikkoja.

Hanki linkkejä ohjaamaan kotisivullesi

Linkit sivuille muualta internetistä nostavat kotisivujesi painoarvoa hakutuloksissa. Google arvioi myös sivuillesi linkittäneen sivuston laatua. Mitä laadukkaampi viittaava sivusto on, sitä enemmän saat hyötyä linkityksestä. Lisää kotisivujesi linkit sosiaalisen median profiileihisi ja muualle mihin voit ne itse helposti liittää. Yhteistyökumppaneilta kannattaa myös pyytää linkitystä sivuillesi.

Kannattaa myös linkittää kotisivujesi sisällä sivulta toiseen. Linkki voi esimerkiksi viitata palveluun josta mainitaan tekstissä lyhyesti ja linkki ohjaa sivulle jossa palvelusta kerrotaan enemmän. Näin hakukoneet hahmottavat paremmin mihin aiheeseen sisältösi kuuluu. Samasta syystä voi olla hyvä linkittää omilta sivuilta ulkopuolisiin lähteisiin jossa kerrotaan lisää tai tarkemmin käsittelemästäsi asiasta.

Kun olet valinnut sanat joilla haluat löytyä Googlessa, lisännyt sanat kotisivuille ja hankkinut linkkejä, olet jo pitkällä hakukoneoptimoinnissa. Omaa hakukonesijoitusta voit tarkastella tekemällä itse hakuja ja katsomalla mille sijalle sivustosi listautuu. Sijoitusta seurattaessa selaimessa kannattaa käyttää “yksityinen selaus” -ominaisuutta, tai tyhjentä selaimen selaushistoria, jotta aiemmat hakusi eivät vaikuta hakutuloksiin. Muista kuitenkin, että tekemäsi muutokset vaikuttavat hakutuloksiin päivien tai viikkojen viiveellä.

|Jari Vierimaa|

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s