Mobiilit maksutavat: Mobiili maksupääte ja mobiilimaksaminen

Pienet ja toiminnalliset maksupäätteet haastavat nyt perinteiset maksupäätteet

 

Pienyrittäjiä kiinnostaa etenkin hinta

Aikaisemmin käteiseen perustuneessa pienmaksamisessa on tapahtumassa iso muutos. Yhä suurempi osuus asiakkaista haluaa suorittaa ostoksensa pankki- tai luottokortilla, myös ne pienet ostokset. Pienille yrityksille ja toimijoille on voinut olla hankalaa vastata tähän tarpeeseen, perinteisten maksupäätejärjestelmien ollessa hintavia ja monimutkaisia. Tarjolla on erilaisia palvelupaketteja, kuten maksupäätteen vuokrausta joko pitkä- tai lyhytaikaisella sopimuksella. Perinteisen maksupäätteen kuukausivuokra vaihtelee 40–50 euron välillä ja aloitusmaksut ovat 60–100 euroa. Odotusaika voi olla jopa kuusi viikkoa. Tämä ei kuitenkaan ole sopiva tai käytännöllinen ratkaisu aloitteleville tai pienille yrityksille ja toimijoille. Uuden sukupolven mobiilimaksupääte saattaa olla pienille toimijoille oiva ja mahdollisesti paras ratkaisu vastaanottaa pankki- ja luottokorttimaksuja.

 

Kilpailun puute on pitänyt korttimaksamisen hinnan korkeana varsinkin pienyrityksille

 

Palveluntarjoajia on nyt useita – Ala on nopeassa kasvussa

Uuden sukupolven mobiilimaksupäätteet käyttävät WIFI- tai datayhteyttä tiedonsiirtoon. Viimeisten vuosien aikana markkinoille on tullut yhä useampia palveluntarjoajia. Hinnat muodostuvat useasta osasta ja vaihtelevat suuresti sopimustyypin ja palveluntarjoajan mukaan. Hintaan vaikuttavat eniten maksutapahtumien kappalemäärä ja yhteenlaskettu euro määräinen summa. Näitä mobiilimaksupäätteitä tarjoavat erilaisilla sopimusehdoilla mm. iZettle, Nets, Verifone, Bambora, Adcode, Sumup, Dna, Elisa ja Telia.

 

Hinnan lisäksi uusissa maksuratkaisuissa houkuttelevat ketteryys ja uuden tekniikan tuomat mahdollisuudet

 

Nämä uuden sukupolven mobiilimaksupäätteet ovat kooltaan pienimmillään karkkiaskin kokoisia. Niillä voi ottaa langattomasti yhteyttä älypuhelimeen. Edullisimmassakin versiossa voi älypuhelimeen ladattavan sovelluksen kautta hallita maksutapahtumia, seurata raportointeja, lähettää sähköisiä kuitteja ja luoda tuotekategorioita.

 

Moderni mobiilimaksupääte on oiva laite kaikenlaiselle pienyrittämiselle ja -toiminnalle

 

Esimerkiksi
iZettlen maksupääte voidaan kytkeä langattomasti iPhoneen, iPadiin ja Android-laitteisiin. Windows-versio on tulossa myöhemmin. Tavanomaisesta korttimaksamisesta poiketen, kauppias tekee sopimuksen vain iZettlen kanssa. iZettlellä on puolestaan sopimukset pankkien ja luottoyhtiöiden kanssa. iZettle ottaa osuuden jokaisesta maksutapahtumasta. Maksupäätteen hinta vaihtelee tyypin mukaan, kuukausimaksua tai aikaan sidottua sopimusta ei ole. Maksutapoina käyvät Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro, V Pay ja American Express.

 

Kännykällä tapahtuva mobiilimaksaminen avaa mahdollisuuden uuden tason kokemuksille

Käteisen ja kortilla maksamisen rinnalle ovat rynnistäneet mobiilit maksutavat. Mobiilimaksaminen on maksutapa, jossa verkko-ostos varmistetaan tunnuslukulistan tai luottokorttinumeron sijaan matkapuhelimen sovelluksesta. Tämä vaatii älypuhelinsovelluksen, jolla hallitaan korttitietoja ja hyväksytään maksu. Mobiililompakko on puolestaan matkapuhelimen sovelluksessa majaileva ”digitaalinen lompakko”, johon tallennetaan rahaa, pankki- ja luottokortteja sekä kanta-asiakaskortteja. Mobiilimaksamiseen kehitetään jatkuvasti uusia sovelluksia. Seuraavassa on lueteltuna Suomessa toimivat mobiilimaksamisen järjestelmät ja toimijat, aakkosjärjestyksessä: Aktia Wallet, Apple Pay, Apple Wallet, Fitbit Pay, Garmin Pay, Google Pay, Klarna, Masterpass, Mobiilimaksu, Mobilepay, Nordea Wallet, Pivo, S-Mobiili, Samsung Pay ja Siirto.

Mobiilimaksu on turvallinen vaihtoehto

Mobiilimaksaminen ei sisällä samankaltaisia riskejä ostajalle, kuten tekstiviestipalveluissa oli. Esimerkiksi kestotilauksen tekeminen vahingossa ei ole mahdollista. Palvelun hinta on aina merkitty ”ostonappiin” selkeästi, ja ostajan pitää erikseen hyväksyä palvelun käyttöehdot. Matkapuhelinoperaattorit käyvät palvelutarjoajat etukäteen tarkasti läpi ja ennen palvelun avaamista, operaattorille pitää toimittaa selkeä palvelukuvaus, mikäli kyseessä on kestotilauspalvelu. Mobiilimaksuille voidaan myös operaattorikohtaisesti asettaa ostokielto, esimerkiksi lapsen käytössä olevaan liittymään. Mobiilimaksu parantaa turvallisuutta. Perinteisessä pankki- ja luottokorttimaksussa tiedot välitetään kauppiaalle, mobiilimaksussa ne pysyvät piilossa puhelimessa.

 

Maksusovellusten opettelu voi myös nousta ei-diginatiiville yrittäjälle kynnyskysymykseksi

 

Mobiilimaksamiseen toivotaankin jonkinlaista standardointia

Mobiilimaksamisen yksi kasvua hidastava tekijä piilee maksutapojen moninaisuudessa. Pankeilla on omia maksusovelluksia, samoin älypuhelinvalmistajilla. Jotkut sovellukset rajaavat käytön asiakkuuden tai puhelimen oman käyttöjärjestelmän mukaan. Tämä on yrittäjille haaste. Kaikki maksaminen on yrittäjälle kallista, jolloin useamman erilaisen maksutavan ylläpitäminen se vasta kallista on, etenkin pienyrittäjälle. Useiden vaihtoehtojen keskellä pitäisi pohtia, mikä on se oma kohderyhmä ja heidän suosimat maksutavat. Jonkin nykyisen maksutavan elinkaari voi jäädä tulevaisuudessa vain muutamaan vuoteen, jolloin nyt tehty investointi ei tuota pidempää aikaa. Uusiin maksutapoihin on monen yrittäjän vaikea lähteä mukaan ennen kuin kuluttajat käyttävät kyseistä palvelua. Toisaalta, kuluttajat eivät lähde vauhdilla mukaan ennen kuin on riittävästi palveluita.

 

Lue myös: http://www.kainuunnuotta.net/fi/rajatonverkosto/ohjeet/#Mobiilimaksaminen

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s