Sähköiset palvelut yritystoiminnassa: Innomari

1. Kuka olet ja millainen on yrityksesi?

Olen Marianne Miettunen, Innomari Oy:n koulutus- ja kuntoutussuunnittelija ja yrittäjä. Ammatillisen kuntoutuksen parissa olen työskennellyt 16 vuotta. Ensin Helsingissä palkkatöissä kansainvälisessä yhtiössä ja vuodesta 2005 alken  perustamassani yrityksessä, jonka toimistot sijaitsevat Oulussa ja Pudasjärvellä. Työssäkäyntialue on käytännössä Keski-, ja Pohjois-Pohjanmaan aluetta, Kainuuta ja Lappia. Tarjoamme ammatillisen kuntoutuksen palveluita työeläkevakuutus- ja tapaturmavakuutusyhtiöille.

Innomari_Marianne_2

2. Mitä sähköisiä palveluja käytät yritystoiminnassasi? Mitkä niistä ovat keskeisimmät toimintasi kannalta ja miksi?

Sähköisistä palveluista käytössä on yrityksen oma kotisivu, jonka ajankohtaista-palstaa päivitetään säännöllisesti. Kaikkein eniten tulee yhteydenottoja joko webbisivujen yhteydenotto-lomakkeella tai sitten suoraan soittamalla kotisivuilta löytyvien yhteystietojen perusteella. Facebookissa on yrityksellä myös oma kotisivu, jonka kautta olemme jonkin verran tavoittaneet ihmisiä alueellisella maksullisella markkinoinnilla. Olemme päivittäneet sivua myös ilman maksullista markkinointia, mutta vaikuttavuus on jäänyt vähäiseksi. Skype for Business on myös käytössä. Sen kautta ollaan yhteydessä yhteistyökumppaneihin ja jatkossa myös kuntoutuja-asiakkaisiin. Tällä hetkellä kuntoutuja-asiakkaista murto-osa käyttää Skypeä, mutta sähköpostin välityksellä lähes kaikkiin saa yhteyden. Yhden palvelujen tilaajan kanssa käytämme Skype-ryhmäneuvotteluja ja Microsoft Teams-palvelua, jonka kautta saamme päivitettyä tietoa toiminnasta ja asiakirjoja sopimukseen ja toimintaa liittyen. Päivittäisessä käytössä on myös KuntoutuNET- verkkopalvelu, joka on suojattu yhteys. KuntoutuNET on yhteydenpito- ja työväline ammatillisen kuntoutuksen palveluverkostoon kuuluville. Innomarin kirjanpito on hoidettu koko yrityksen toimiajan verkon välityksellä. Käytössä on kirjanpito-ohjelma, johon itse teen myyntilaskut ja maksan ostolaskut. Otan puhelimella kuvat kuiteista ja puhelimessa oleman ohjelman avulla siirrän ne suoraan kirjanpito-ohjelmaan.

3. Käytätkö videoyhteyksiä?

Videoyhteyksiin on valmius, joskin toistaiseksi sitä on tarvittu vähän. Pääsääntöisesti olen käyttänyt sitä joissain koulutuksissa ja harvalukuisissa neuvotteluissa tilaaja-asiakkaan kanssa.

innomari_sahkoposti
4. Millainen merkitys sähköisillä palveluilla on yritystoiminnallesi?

Sähköiset palvelut helpottavat työn tekemistä laajalla toimialueella. Enää ei ole pakollista tarvetta mennä toimistoille jos tarvitaan yhteys verkkoon, sähköpostiin, Skype-palavereihin tai webinaareihin. Asiat hoituvat etänä kannettavan tietokoneen ja älypuhelimen välityksellä. Pääsen Pudasjärven toimistolta Innomarin sisäiseen verkkoon, saan yhteyden kaikkiin suojattuihin työskentelykanaviin eikä näin ollen ole tarvetta olla joka päivä Oulussa.

5. Oletko saanut valmennusta, opastusta tai koulutusta käyttämiesi sähköisten palvelujen tai sovellusten käyttöön? Saatko tai ostatko apua, tukea tai sisältöjä ulkopuolelta?

Perusteet olen itseoppinut, mutta saanut tukea ja ohjausta myös tietoliikennealihankkijalta. Olen myös osallistunut verkossa tapahtuviin koulutuksiin webinaarien muodossa. Ostan apua yrityksen ulkopuolelta yrityksen tietohallinnon ja tietotekniikan hoitamiseen. Apua saan nopeasti ja ketterästi ilman, että minun on mentävä paikanpäälle ongelmatilanteissa. Palveluntarjoaja ottaa etäyhteyden koneeseeni ja korjaa etänä ilmenneet vaikeudet.

apilat_rgb

6. Mitä haluaisit sanoa muille yrittäjille, jotka eivät ehkä vielä ole ottaneet sähköisiä palveluita, sovelluksia tai tietotekniikkaa käyttöön toiminnassaan?

Sähköisiin palveluihin kannattaa siirtyä ajan säästämiseksi laskutettavaan peruspalveluun jäävän ajan lisäämiseksi. Kun harjoittelee sähköisten palveluiden käyttöä ohjatusti, menee oppi paremmin perille ilman suurempia ongelmia. Sähköisten palvelujen käyttöönoton jälkeen ajelu ympäri Pohjois-Suomen on vähentynyt, etätyö on mahdollistunut ja markkinointi- ja hallinnolliset tehtävät tehostuneet ja aikaa on säästynyt ydintehtävän hyvään hoitamiseen. Verkkosivut ovat edelleen paras kanava meille tavoittaa muita yrittäjiä, kuntoutuja-asiakkaita ja muita asiasta kiinnostuneita. Kirjanpito on helpottunut kovasti, kun kaikkia kuitteja ei ole tarvetta skannata vaan ne voi helposti kuvata ja lähettää kirjanpito-ohjelmaan vaikka työmatkoilta sitä mukaa kun kuitteja tulee. Suosittelen kaikille yrittäjille digiaikaan siirtymistä!


Kiitos Marianne ja Innomari Oy! Rajaton Verkosto -hanke toivottaa menestystä tulevaan!

Lue myös Sähköiset palvelut yritystoiminnassa -juttusarjassamme jo aiemmin ilmestynyt kirjoitus Helmineuleesta sekä aitoataitoa.fi -verkkokaupasta.

Blogista saat vinkkejä myös toimivien verkkosivujen luomiseen sekä FacebookinInstagramin, YouTuben ja Twitterin hyödyntämiseen omassa toiminnassa. Tervetuloa lukemaan, jakamaan ja keskustelemaan!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s