Some: Twitter yhdistyksille

Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä internetissä. Lyhyet tekstipohjaiset viestit eli tviitit / twiitit, voivat sisältää korkeintaan 280 merkkiä.

Mikrobloggaus on itsensä ilmaisemista lyhyesti, kiinnostavasti ja linkkejä hyväksi käyttäen. Twitterissä toiminta perustuu seuraamiseen ja seuraajiin, joita ilman omat twiitit eivät tavoita ketään.

Twitter on ollut käytössä vuodesta 2006 saakka, ja viime vuonna käyttäjiä oli maailmanlaajuisesti 330 miljoonaa. Suomalaisista noin 35 % käyttää Twitteriä (Sosiaalisen median katsaus 12/2017).

Twitter_sininen_lintu

Twitter-sanasto (Viestintä-Piritta, 2012)

Twiitti = max 280 merkin mittainen viesti Twitter-palvelussa

@ = jokaisen nimimerkin ensimmäinen merkki

# = hashtag, aihetunniste; hakusanatoiminta, jolla oman twiittinsä voi merkitä käsittelemään tiettyä aihetta, tapahtumaa tai asiaa

RT = retweet, uudelleentwiittaus; toisen lähettämän viestin uudelleen lähettäminen omille seuraajille

Seurata = Twitterissä seurataan toisia ihmisiä, asioita ja organisaatioita (heidän twiittejään)

Seuraaja = Sinua seuraavat tahot, jotka näkevät twiittisi omassa twiittivirrassaan ovat seuraajiasi

Seurattu = Tahot, joita sinä seuraat Twitterissä, ja joiden twiitit näet omassa twiittivirrassasi

Twiittivirta = Omassa koti-ikkunassasi (Home) näkyvät seuraamiesi henkilöiden viimeisimmät twiitit

Miksi Twitteriin?

Twitter voi parhaimmillaan tuoda yhdistykselle (tai mille tahansa organisaatiolle) näkyvyyttä, kiinnostuneiden seuraajien kautta uusia jäseniä, osallistujia tapahtumiin sekä paljon sellaista tietoa, mitä ei välttämättä muualta saa.

Ajankohtaisena tiedonlähteenä Twitter on mainio viestinnän ja markkinoinnin kanava, josta voi saada esimerkiksi uutis- ja tutkimusmateriaalia ympäri maailman, kun vain seuraa oikeita tahoja ja kanavia.

Twitterin kautta voi jakaa tietoa tapahtumasta sekä ennen että jälkeen, mutta myös tapahtuman aikana. Siellä voi jakaa ja kommentoida mielenkiintoisia uutisia, artikkeleita, blogikirjoituksia ja muita sisältöjä seuraajilleen. Keskustelujen kautta voi luoda suhteita toisiin toimijoihin ja verkostoitua laajaltikin. Twitter on ennen kaikkea näkyvyyttä edistävä kanava, jossa aktiiviset twiittaajat pääsevät hyvin esille – aivan ilmaiseksi.

Miten Twitteriin?

Tili luodaan osoitteessa www.twitter.com kohdassa ”Sign up”. Tilin luominen vaatii nimen sekä sähköpostiosoitteen. Käyttäjänimenä on hyvä olla organisaation oma nimi. Nimen tulee kuitenkin olla yksi sana ilman välilyöntiä. Tiliä voi muokata sisällöltään ja ulkonäöltään organisaation ilmeeseen sopivaksi, mm. profiilikuvan, taustakuvan, esittelytekstin ja tilin värityksen osalta. Tiliä, salasanaa, palvelun sähköpostiin lähettämiä ilmoituksia, profiilikuvaa sekä esittelyä pääsee myös myöhemin muokkaamaan asetuksista.

Twitter_kuvitus_2

Twitterin käyttö

Twitterin tehokkaan käytön oppimiseen kannattaa varata hieman aikaa. Seuraa rohkeasti uusia mielenkiintoisia henkilöitä ja organisaatioita, ja opettele olemaan aktiivinen. Twiittaa ja uudelleentwiittaa sekä tykkää ja kommentoi toisten twiittejä. Ja kannattaa muistaa, että aikkia seurattaviensa twiittejä ei voi, eikä tarvitsekaan lukea. Sen sijaan omaan profiiliin suunnattuja twiittejä ja henkilökohtaisia viestejä kannattaa seurata aktiivisesti ja reagoida niihin.

Twitterin käyttö kannattaa aloittaa sekä lisäämällä seuraajia että twiittaamalla itse. Näin osoittaa olevansa aktiivinen toimija ja herättää muissa twiittaajissa kiinnostuksen järjestöä kohtaan. Kiinnostavia seurattavia voi löytää hakutoiminnan (Search) ja henkilöhaun (Who to Follow) avulla. Seuraaminen alkaa yksinkertaisesti klikkaamalla seurattavan profiilin yhteydessä olevaa ”Follow”-painiketta. Seurannan voi myös päättää koska tahansa (”Unfollow”). Kynnys lähestyä muita twiitillä tai kommentilla on Twitterissä matala, ja myös yhdistyksen kannattaa osallistua keskusteluihin aktiivisesti.

Oman seuraajamäärän kasvuun vaikuttaa Twitteriin tuotettu materiaali, sen määrä ja laatu. Mitä enemmän twiittaat sellaista materiaalia, josta muut twiittaajat kokevat saavansa lisäarvoa ja hyötyä, sitä enemmän tiliä seurataan. Toisaalta ei kuitenkaan kannata twiitata sisällöttömiä ja turhia viestejä, jolloin saadutkin seuraajat saattavat kyllästyä ja lopettaa seuraamisen.

 

Lähteet ja lisätietoa:

|Maarit Vuorela|


Löydät myös Rajaton Verkosto -hankkeen Twitteristä. Tervetuloa seuraamaan!

Tuliko mieleen kysyttävää? Jäikö jokin hyvä vinkki antamatta? Joko teillä on Twitter-tili? Kysy, vinkkaa ja kerro kommenteissa!

Lue blogistamme myös lyhyt Facebook-opas yhdistyksille sekä vinkkejä Instagramin ja YouTuben käyttöön. Muistakaa tuoda somekanavanne esille myös toimivilla verkkosivuillanne.

Mainokset

3 comments

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s